Wanneer je wat bewuster en verantwoorder wilt gaan leven, is het goed om te weten hoe duurzaam de producten die je koopt nu eigenlijk zijn.

In sommige gevallen wordt het je makkelijk gemaakt doordat de supermarkt bijvoorbeeld al aangeeft of je bijvoorbeeld te makken hebt met scharrelvlees, glutenvrije producten etc. Maar zelfs dan is het niet eenvoudig, laat staan als je wilt weten hoe het eigenlijk staat met de kleding en schoenen die je koopt.

Rank a Brand
Om het wat inzichtelijker te maken is er de vergelijkingssite “Rank a Brand”. Rank a Brand is een internationale community van verantwoordelijke consumenten die duurzame en eerlijke producten en diensten willen kopen. Rank a Brand is opgericht in 2009 door Niels Oskam. Onder zijn leiding is Rank a Brand een van de grootste vergelijkingssites in Europa geworden op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid van consumentenmerken.

Rank a Brand is een onafhankelijke site die belangrijke merken beoordeelt en vergelijkt in diverse sectoren op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid en gebruikt dit om consumenten, publiek en media te informeren en adviseren. Rank a Brand stimuleert consumenten en merken om verantwoordelijk, duurzaam en eerlijk te handelen, direct en via publiciteit en social media. Tevens stimuleren ze de concurrentie tussen merken op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Rank a Brand is een onafhankelijke merkenvergelijkingssite die consumentenmerken in diverse sectoren beoordeelt en vergelijkt op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Rankers
Rank a Brand zou niet kunnen bestaan zonder de actieve bijdragen van een grote groep vrijwilligers. Deze rankers verrichten onderzoek naar de duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid van sectoren en merken. De rankers vormen het hart van Rank a Brand. Deze groep zorgt dat alle onderzochte merken actuele scores hebben op de website. Op vrijwillige basis zoeken zij op websites van merken, MVO-rapporten en andere openbare bronnen om de antwoorden te vinden bij de vragen. Wil je ook ranker worden, helpen met onderzoek en je favoriete merken onder de loep nemen? Klik dan hier voor meer informatie.

Eerst transparantie
Rank a Brand vindt dat de consument makkelijk moet kunnen beschikken over de juiste informatie. Daarom zoeken we online naar de juiste antwoorden op de vragen uit onze zorgvuldig geselecteerde criteria: op de websites van merken, in jaarverslagen, mvo-rapporten en andere openbare bronnen. Deze aanpak meet keurig de transparantie van een merk: geen informatie = geen punten.

Onderzoeksmethode
Om merken te beoordelen op hun duurzaamheid nemen we de volgende stappen:

Analyse van trends en standaarden.
De rankings van Rank a Brand zijn gebaseerd op de antwoorden op specifieke, gerichte criteria. Het is de kwaliteit van die criteria die de nauwkeurigheid van onze beoordelingen bepaalt. Daarom bestudeert het onderzoeksteam steeds trends in de bedrijfssectoren, goede praktijkvoorbeelden, beschikbare standaarden en richtlijnen, en de standpunten van ngo’s op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Met deze informatie kunnen ze zorgen dat ze hun criteria richten op de belangrijkste aspecten en dat ze uitdagend genoeg zijn om vast te kunnen stellen welke merken hun verantwoordelijkheid serieus nemen en een echte inspanning doen om hun prestaties te verbeteren. En tegelijkertijd kunnen ze vaststellen welke merken onvoldoende ambitie tonen, of hun ambities niet waarmaken.

Selectie van sectoren en merken
Op dit moment zijn er onvoldoende middelen om alle sectoren te beoordelen, of alle merken in een sector. Ze selecteren de sectoren en merken die van belang zijn voor onze gebruikers. Als je Vriend van Rank a Brand wordt neem je deel aan de beweging en kun je meepraten over de sectoren en merken die ze beoordelen en de criteria die worden toegepast. Gebruikers kunnen hier verzoeken om een merk waarin ze geïnteresseerd zijn te beoordelen. Zij zetten het merk dan online als ‘nog niet beoordeeld’. Gebruikers kunnen dan geld doneren om het merk te laten beoordelen. Als het benodigde bedrag is bereikt wordt het merk beoordeelt.

Ze beoordelen ook sectoren en merken op verzoek van andere ngo’s die geïnteresseerd zijn in deze rankings en budget beschikbaar hebben om onze kosten te vergoeden. Om onze onafhankelijkheid te waarborgen willen we geen geld van bedrijven om hun merk te laten beoordelen.

Merkbeoordeling
Merk voor merk zoeken ze op het web en in andere openbare bronnen naar de antwoorden op de vragen in de criteria. Elke sector heeft een eigen lijst van criteria, maar ze worden allemaal beoordeeld op klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Rank a Brand checkt informatie als dat kan, zoals keurmerken en certificeringen. Ze actualiseren ons onderzoek minstens iedere twee jaar en wanneer ze nieuwe informatie van merken krijgen.

Het resultaat
Voor ieder merk maken ze een online rapport, dat op hun website staat onderaan op de pagina over het betreffende merk. Dit rapport laat alle criteria zien, hoe het merk scoort op ieder van de criteria en waar we dat op gebaseerd hebben. Ieder merk krijgt een totaalscore en een label: A voor de meest duurzame merken; E voor de merken die het minst duurzaam zijn. Op basis van de scores maken ze een ranking, waarin alle merken in een sector worden vergeleken.

Dit is wat de labels betekenen:

Het is te hopen dat dit initiatief verder kan uitgroeien zodat straks voor iedere consument inzichtelijk is hoe duurzaam het product is dat ze willen kopen.

Meer informatie: Rank a Brand website